New York

10 December 2018

Secretary-General's message on Human Rights Day [scroll down for French version]

For 70 years, the Universal Declaration of Human Rights has been a global beacon – shining a light for dignity, equality and well-being … and bringing hope to dark places.
 
The rights proclaimed in the Declaration apply to everyone -- no matter our race, belief, location or other distinction of any kind.
 
Human rights are universal and eternal.
 
They are also indivisible.  One cannot pick and choose among civil, political, economic, social and cultural rights.
 
Today we also honour the human rights defenders risking their lives to protect people in the face of rising hatred, racism, intolerance and repression.
 
Indeed, human rights are under siege around the world. 
 
Universal values are being eroded.  The rule of law is being undermined. 
 
Now more than ever, our shared duty is clear:
 
Let us stand up for human rights -- for everyone, everywhere.
 
Thank you.

*****

Durant 70 ans, la Déclaration universelle des droits de l’homme a rayonné comme un phare dans le monde, mettant en lumière la dignité, l’égalité et le bien-être, et suscitant de l’espoir dans les lieux les plus sombres.
 
Les droits proclamés dans la Déclaration s’appliquent à tous, indépendamment de la race, des croyances, du lieu géographique ou de toute autre distinction, quelle qu’elle soit.
 
Les droits de l’homme sont universels et éternels.
 
Ils sont également indivisibles. On ne peut pas choisir un droit au détriment de l’autre, parmi les droits civils, politiques, économiques, sociaux et culturels.
 
Nous honorons donc aujourd’hui les défenseurs des droits de l’homme qui risquent leur vie pour protéger leurs semblables, face à la montée de la haine, du racisme, de l’intolérance et de la répression.
 
Les droits de l’homme sont assaillis de toutes parts.
 
Les valeurs universelles se délitent. L’état de droit est en recul.
 
Aujourd’hui, plus que jamais, il nous appartient clairement et collectivement de défendre les droits de l’homme, pour chacun, partout dans le monde.
 
Je vous remercie.