New York

15 September 2019

Secretary-General's message on International Day of Democracy [scroll down for French version]

At heart, democracy is about people.  It is built on inclusion, equal treatment and participation — and it is a fundamental building block for peace, sustainable development and human rights.
 
These values and aspirations cannot be seen as tokens or lip service.  They must be real in people’s lives.
 
Yet the International Day of Democracy takes place at a time when trust is low and anxiety is high.
 
People are frustrated by growing inequalities and unsettled by sweeping changes from globalization and technology. 
 
They see conflicts going unresolved, a climate emergency going unanswered, injustice going unaddressed, and civic space shrinking. 
 
As we mark Democracy Day, I urge all governments to respect the right to active, substantive and meaningful participation; and I salute all of you who strive tirelessly to make this happen.
 
*****
 
C’est le peuple qui est au cœur de la démocratie. Fondée sur l’inclusion, l’égalité de traitement et la participation, celle-ci est un pilier fondamental de la paix, du développement durable et des droits de la personne.
 
Ces valeurs et aspirations ne peuvent pas être considérées comme un vœu pieux ou comme de simples paroles en l’air. Elles doivent constituer une réalité tangible dans la vie de chacun et de chacune.
 
Pourtant, à l’heure où nous célébrons cette Journée internationale de la démocratie, l’inquiétude est élevée et la confiance fait défaut.
 
Partout, les gens sont frustrés par les inégalités croissantes et déstabilisés par les changements radicaux liés à la mondialisation et aux technologies.
 
Ils constatent que le monde est toujours en proie aux conflits et aux injustices, que la question de l’urgence climatique n’est pas réglée et que l’espace civique se rétrécit.
 
En cette Journée de la démocratie, j’exhorte tous les gouvernements à respecter le droit à une participation active, concrète et effective et je rends hommage à toutes celles et à tous ceux qui œuvrent inlassablement en faveur de cette noble cause.